Fraud kelime anlamı olarak sahtecilik ve dolandırıcılık anlamlarına gelmektedir. Firmalar nezdinde değerlendirildiğinde ise fraud, internet platformunda kart sahibinin yapılan ödeme işleminden haberdar olmaması olarak açıklanabilmektedir. Finansal kaybın yanı sıra itibari olarak da değer kaybına yol açan fraud, günümüzde kartlı ödeme kullanılan tüm sektörlerde görülebilmektedir. En sık fraud görülen sektörler ise şu şekilde sıralanabilmektedir:
- Uygulama mağazaları
- Uçak ve otobüs bilet satış siteleri
- GSM siteleri
- Elektronik ürün ticareti siteleri
- Giyim ve aksesuar satış siteleri
Online ödeme kanallarında meydana gelen artış, bu platformlarda sahtecilik olaylarının da artmasına neden olmaktadır. Günümüzde firmaların fraud riskini sıfıra indirmeleri mümkün değildir. Ancak bazı kontroller ile risk azaltılmaktadır.
Fraud Kontrolü Nedir?
Fraud kontrolü, firmaların dolandırıcılık yaşanma riskini azaltmak için yaptığı işlemler olarak açıklanabilmektedir. Yapılan kontroller ile alışverişler incelenmekte ve bir sıra dışılık olup olmadığı araştırılmaktadır.
Fraud işlemler firmaya finansal zararın yanında itibarı zarar da getirmektedir. Fraud işlem tutarının belirli bir noktaya gelmesi durumunda, kart kuruluşları ve bankalar tarafından firmaya ihtar çekilmektedir. Firmanın ihtarlara uymaması halinde ise parasal yaptırımlar ve tek taraflı fesih gibi sonuçlar ortaya çıkabilmektedir.
Fraud Kontrol Noktaları Nelerdir?
Fraud kontrol noktaları, iş yerlerinin fraud saldırısına karşı dikkat etmesi gereken noktalardır. Bu noktalar şu şekilde sıralanabilmektedir:
- İlk Alışverişler : Dolandırıcıların yeni mecraları tercih ettiği bilinmektedir. Bu nedenle yeni üyelerin ilk alışverişlerinin detaylı olarak kontrol edilmesi önem arz etmektedir.
- Sepet Ortalaması : Dolandırıcılar bilgilerini ele geçirdikleri karttan yüksek tutarlarda yararlanmak istemektedir. Bu nedenle müşterinin ortalama sipariş limitinin üstündeki alışverişlerin incelenmesi gerekmektedir.
- Kart Bilgilerinin Yanlış Girilmesi : Alışveriş sonunda kart bilgilerinin şüpheye neden olacak şekilde birden çok yanlış girilmesi, dolandırıcılık söz konusu olduğuna dair kanıt olabilmektedir.
- Farklı Üyelerin Aynı Kart ile Alışveriş Yapması : Tek bir kart bilgisi ile farklı üyelerin yüklü miktarda alışveriş yapması, dolandırıcılık yapıldığına dair bir işaret olabilmektedir. Bu nedenle farklı üyeliklerde aynı kartın kullanılıp kullanılmadığına dair bir kontrol noktası oluşturulması gerekmektedir.
- IP Kontrolü : Dolandırıcılık olduğuna dair bir şüphe söz konusu ise ilk kontrol edilmesi gereken bilgilerden birisi IP adresidir. Tek bir IP adresinden farklı kartlar kullanılması durumunda fraud riski artmaktadır. Şüphe oluşması durumunda ise bankadan bilgi talep edilmesi gerekmektedir.
Fraud Kontrolünü Geçemedi Uyarısı Nedir?
Fraud kontrolünü geçemedi uyarısı, şüpheli işlemlerde tedbir amaçlı olarak sunulan bir uyarıdır. Bu durumda yapılması gereken fraud riskine karşı hesap kontrolü yapmaktır. Bilginiz dışında bir harcama bulunuyorsa mutlaka bankanız ile iletişime geçmeniz gerekecektir.